0. Wat vooraf ging

9 oktober 2017 - Moerdijk, Nederland

Het hing natuurlijk al langer in de lucht dat ik naar Rome kon voor stage, rond april was dat al duidelijk. Hoewel ik allereerst volmondig “Jaaa!” zei toen me de kans geboden werd om naar Rome te gaan om aldaar stage te lopen, moest ik vervolgens wel aan het idee moest wennen om in zo’n wereldstad te gaan werken en leven, met een taal die ik op dat moment vooral kende van de menukaart van de pizzeria en eigenlijk op de dag van schrijven nog steeds niet machtig ben.

Behalve zelf een nieuwe ervaring aangaan, wilde ik ook aan een andere hobby beginnen: fotograferen! Een fotocamera is juist typisch iets om mee op vakantie te nemen en momenten (uitzichten of bepaalde situaties kan natuurlijk ook) op de gevoelige plaat vast te leggen. Maar het lijkt mij dus zo’n mooi idee om dan ook echt goede foto’s te maken, met veel scherpte en te gebruiken in meerdere situaties. Elke smartphone heeft een camera, soms ook heel aardig van kwaliteit, maar bij mij pakken toch vooral de foto’s in donkere situaties nooit mooi uit en ook in lichte situatie zit zeer regelmatig ruis.

Zodoende ben ik het wereldwijde web afgestruind en heb ik een week later met mijn fietsje een DSLR (digitale spiegelreflexcamera) in ‘mijn eigen’ Eindhoven opgepikt; een Nikon D5100. Deze digitale metgezel ontpopt zich hopelijk als mijn visuele verlengstuk om belevenissen vast te leggen, die ik op latere momenten weer aan jullie, mijn publiek, kan tonen.